fredag 15 februari 2008

Snålhet/Dumhet

Idag satt jag nästan och smålog åt mig själv i bilen på väg till infartsparkeringen. Mitt busskort gick ut igår och eftersom det var fredag, så funderade jag en stund på att ta bilen hela vägen in till jobbet och vänta med att köpa kortet till på måndag för att på så sätt "tjäna in" helgen. Ibland undrar jag över logiken och matematiken ;-)

Hade jag åkt hela vägen in, så hade jag fått betala 20-30:- i trängselskatt plus ungefär 75:- i parkering. Då är bensin och övriga kostnader inte inräknade. Nu betalade jag i stället 10:- i parkering plus busskortet, som kostar 21:- per dag för 30 dagar. Räknar man istället på 20 dagar så blir det 31:- per dag.

Nu inser jag ju att man kan vrida och vinkla och räkna ur hur många aspekter som helst, men i de allra flesta fallen så blir jag ju "torsk" på att ta bilen. Jag kan inte säga att jag hade tjänat särskilt mycket tid heller.

Hmmm, undrar hur jag ska räkna för att "räkna hem det" ;-)

Inga kommentarer: