lördag 23 februari 2008

Internetshopping och funderingar

Det finns för- och nackdelar med tillgängligheten som internet erbjuder. Det är lätt att ha kontroll på sin ekonomi genom internetbanken. Det är enkelt att handla aktier. Det går att hitta hur mycket information som helst om ekonomi. Och så går det att handla förstås ;-)

Så det är naturligtvis vad jag har gjort ikväll. Samtidigt som Melodifestivalen pågick i en TV nära mig, så passade jag på att fylla på hobbyförrådet lite grann. Raskt försvann det 135:- från kontot. Vanor är svåra att bryta, men om man tar det steg för steg så borde det gå ändå.

Jag har kikat lite på Aktiedirekt och det känns väl ganska rimligt att byta från Nordnet till Aktiedirekt. Det känns som om det skulle passa mig lite mer med ett billigare courtage nu när jag planerar att ägna mig åt mer småduttande.

När jag tittar lite på mitt eget köpbeteende, så inser jag ju att jag är väldigt kluven. Dels känns det ju som om jag vill ha. Jag vill handla här och nu. Samtidigt känns det ju smart att planera för sin framtid. Skaffa ett sparkapital och trygga framtiden. Det gäller bara att hitta balansen och det känns inte som om det är "bara". Jag tänker mig lite att jag måste lägga en större arbetsinsats på att tänka igenom här och nu och även framtiden.

Jag vill leva här och nu. Jag vill trygga framtiden. Jag vill känna mig säker om en av oss (eller båda) blir arbetslösa eller sjuka. Jag vill helst av allt ha allt på en gång ;-) Självklart så går inte det och det är väl därför som jag behöver planera mera. Vad är viktigt nu? Vad är viktigt sen?

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag funderar själv på delmål så att jag fyller på varje sparområde successivt.

Anonym sa...

De där funderingarna känner jag väl igen, det kräver endel tankemöda, jag tror inte jag är färdig (eller jag ändrar mig hela tiden :-)).