onsdag 20 februari 2008

Aktier

Jag är "drillad" sedan tidigare i det här med hela börsposter. Samtidigt så kan jag inte släppa tanken på att sprida riskerna. Vi har ungefär 50 000:- i depån och jag funderar lite hur vi ska göra för att börja. Antingen köper vi en börspost av en aktie eller så sprider vi riskerna lite mer redan från början, genom att köpa 3-5 olika aktier. Det här med courtaget är ju också en faktor.

Tanken är ju att fylla på efter hand genom någon form av månadssparande. Då spelar det kanske inte så stor roll egentligen att vi inte köper hela börsposter. Det är väl mer om man ska köra day-trading och liknande som man måste kunna sälja snabbt (=hela börsposter). De här placeringarna är väl tänkta att bli lite mer långsiktiga.

Problemet just nu är väl att skaffa tillräckligt med kunskap och sedan våga börja. Jag bör väl skaffa mig någon sorts placeringsstrategi och kanske lite mål med sparandet också.

Jag är inte så snabb, men det känns som om det är bra att ha ett hum om vad man håller på med också.

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag dyttar småköp även i aktier. Hos aktiedirekt kostar en affär 9 kronor vilket känns helt OK.

Har heller inte för avsikt att sälja utan satsar på långsiktiga aktier.

Anonym sa...

En börspost brukar ju annars vara runt ett halvt basbelopp, dvs ca 15.000-20.000 kr. Så för de pengarna kan du köpa en hel börspost vardera i två, kanske tre bolag. Köper du aktier i investmentbolag får du ju en riktigt hyfsad riskspridning på det sättet.

Dock, ska du spara på lång sikt i bolag som handlas hyfsat mycket på börsen, så behöver du knappast oroa dig för att köpa en hel post åt gången. Räkna på courtaget istället så du inte får en obehaglig överraskning där.

Fru Krona sa...

Per Penning: Jag kikade på Aktiedirekt, och det ser ju helt ok ut. Så vi kanske skulle ta och lämna Nordnet och gå över till Aktiedirekt i stället. Det känns som om lägre avgifter främjar småköp :-)

mk: Är det ett halvt basbelopp? Jag fick för mig att det var ett helt. Ja, jag klurar ju på lite mer långsiktiga placeringar, då jag tror att det är det jag "mäktar med", så courtaget ska ses över.

Tack för tipsen :-)