onsdag 27 februari 2008

Fonder

Jag pensionssparar ju 300:- per månad i IPS. Jag startade ett sparande och valde en fond och där är vi nu. Varför gjorde jag då detta? Jo, för att man "ska". Det känns som ett ganska oplanerat sparande och ett spontant och egentligen inte så medvetet val.

Nu har jag suttit och läst lite om IPS för att se vilka möjligheter som finns. Dels så kan man ju plocka in fler fonder, byta fonder, lägga upp en placeringsplan mm. Känns jag lite korkad? Opåläst är kanske mer korrekt ;-) Är fondbyten inom IPS avgifts- och skattefria? Tycker inte att jag lyckades få fram det ur den information som jag hittade.

Det börjar dra ihop sig till val inom tjänstepensionen. Jag känner mig fortfarande lika förvirrad, men börjar ändå få en liten känsla för vad jag behöver ta reda på och ta ställning till och det är ju ett lyft jämfört med hur det var för någon månad sedan.

Inga kommentarer: