tisdag 1 januari 2008

Första dagen 2008

Har idag ägnat en del av dagen åt att summera och räkna på 2007 års siffror. Förutom det tidigare nämnda, nu slutbetalda CSN-lånet, så har jag även konstaterat att billånet har passerat 100 000-kronorsgränsen. Det känns lite som en magisk gräns.

Ett lån som inte har minskat under året, är huslånet. Det känns lite både och. Amortera är trevligt, eftersom man ser att skulden minskar. Men när man samtidigt lägger väldigt mycket pengar på att renovera och t o m kommer att öka skulden, så känns det inte lika motiverande att amortera samtidigt. 2008 kommer dock att innebära att vi amorterar på huslånen, eftersom det ligger i den ursprungliga planen. Att använda sparade pengar till renovering, kan man ju också se som en slags amortering (i alla fall om man har lite fantasi). Ett lån man inte behöver ta, kan man ju säga att man amorterat på i förväg :-) Eller är det att tänja lite för mycket på begreppen? ;-)

Hur som helst, så känns det skönt att se när siffrorna trillar på plats, även om man kanske kan bli lite chockad när man lägger ihop vissa kostnader som man har haft under året. Parkeringskostnader på mer än 600 :- per månad är en sådan post som får hakan att trilla ner i golvet. Jag antar att trängselskatterna kan ge en liknande haka när de väl är summerade.

Det faktum att jag blir lite förvånad, är väl ett tecken på att jag har för lite koll. Trots det så känns det som om jag har koll. En falsk känsla?

Inga kommentarer: