söndag 20 januari 2008

Sista dagarna fram till lön

Nu är vi där igen. Det är den sista veckan före lön. Dessutom är det januari, en månad då det verkar som om väldigt många har svårt att få det att gå ihop. Jag kände mig lite orolig ett tag för egen del, men nu ser det ändå väldigt bra ut. Förutom den mängd pengar som finns kvar på lönekontot, så sitter det en sudd med "extrapengar" kvar på räkningskontot eftersom vi inte räknade ut exakt hur mycket vi var tvungna att flytta dit utan i stället flyttade över lite extra.

Resultatet är således 2 500:- extra sparat denna månad och det känns helt ok. Vi är dock alldeles för ostrukturerade i vårt sparande och skulle verkligen behöva skaffa oss en sparstrategi, både på lång och kort sikt.

Kan också konstatera att även mitt fondsparande har dykt. Det verkar som om det hade högst kurs i maj. 436:- per andel och nu står det i 340:- per andel i en av fonderna, den enda som jag månadssparar i (100:-). Det känns som en katastrofal torsk med nästan 100:- per andel i förlust på bara ett drygt halvår.

Jag börjar faktiskt bli lite sugen på att köpa aktier. Någon gång måste man ju ta första steget och depån finns ju redan. Det kanske skulle bli månadens lilla uppgift, att lära sig lite mer om aktier och börsen och därefter göra det första köpet. Februari månads mål kanske?

1 kommentar:

Per Penning sa...

Hejsan Fru Krona - jag har tyvärr lyckats med att missa din fina blogg, förrän nu.

Själv är jag alltmer inne på att enbart investara i aktier framöver. Turbulensen just nu gör dock att jag inte riktigt kan bestämma mig. :)