onsdag 30 januari 2008

Bostadsbubbla?

Nu har en amerikansk ekonom börjat varna för en prisbubbla på bostadsmarknaden. Artikeln finns här. Han pratar förvisso mest om USA och vissa marknader i Europa. Han är lite mer tveksam till Sverige, men helt säker kan man ju aldrig vara.

Priserna på bostäder är, enligt min mening, hutlösa. Det är inte klokt att man ska behöva lägga så mycket pengar på att bo. För fem miljoner borde man kunna få ett mindre slott, inte en medelvilla med renoveringsbehov i en förort till Stockholm.

När vi köpte hus, tyckte jag länge att vi betalade alldeles för mycket. Det kan jag fortfarande tycka, men inte om man jämför med prisutvecklingen. Numera känns det mer som om vi gjorde ett litet kap. Både om man jämför priserna nu och då.

Jag kan inte säga att jag går runt och oroar mig för att vi inte ska kunna betala våra lån. Så länge vi har jobb, så kommer det att gå. Däremot kan ju sjukdom eller arbetslöshet ställa allting på ända, beroende på hur långvarigt det blir.

Inga kommentarer: