lördag 19 januari 2008

Ehum, hobby...

Det _kan_ vara en dålig idé att skaffa sig en ny hobby i ungefär samma veva som man försöker tänka på och dra in lite på kostnaderna. Men det har jag gjort. Utan att avslöja vad det är för hobby, så kan man väl säga att den inte behöver vara särskilt dyr, men att det egentligen går att göra av med hur mycket pengar som helst. Det är alltså en slags "förbrukningshobby". Idag gick jag förbi en affär på väg hem från jobbet. Jag behövde "komplettera" lite. Det ena ledde till det andra och jag kom naturligtvis hem med mer prylar än jag hade tänkt mig ;-) Inte fasligt mycket, men i stället för att handla för kanske 35-40:- så gick det på dryga 100.

Eftersom det är fredagen före den 20:e och jag har barn, så trillade det också in 2 200:- sköna kronor på kontot idag. Dessa försöker vi lägga undan direkt. Dels för att ha en liten buffert för t ex vinterkläder och -skor och andra lite större nödvändiga inköp, men också för att skapa ett visst mått av "antibrännskydd". Det som finns på kontot har en tendens att försvinna lite utom kontroll. Det kan vara helt ok, men det är ju både roligare och trevligare om man har en viss aning om vart pengarna tar vägen och i alla fall fattar hyfsat välgrundade beslut om vad som ska och inte ska inhandlas.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Tycker det låter som att damen kan ha trampat ner med en fot i det förödande scrapbooking-träsket *hmmm* :P

Fru Krona sa...

Inte scrapbooking-träsket, men ett annat liknande träsk :-)

Christian D. sa...

Du kan ju försöka göra din hobby lönsam! Jag började med att skapa egna hemsidor, och gick bara minus hela tiden. Nu har det vänt, och jag tjänar istället mycket pengar på min hobby!

Om du ex. målar kan du sälja dina målningar. Det går att hitta lönsamhet i det mesta, tror jag.

Fru Krona sa...

Ja, det skulle fungera att sälja. Det gäller bara att bli tillräckligt bra, för om jag fortsätter i samma takt som hittills så kommer jag i alla fall fylla mitt eget behov så att det räcker och blir över :-)