tisdag 22 januari 2008

Torsk på pensionen?

Har idag haft en genomgång av det nya pensionsavtalet. Det som ligger framför mig är nu således att välja mellan pest eller kolera. Gå in i det nya, eller ligga kvar i det gamla. Det känns nästan som ett omöjligt val. Jag känner inte heller att jag kommer att tillhöra detta avtalsområde hela livet, men då finns det tydligen inget klart om ev samordningar mellan de olika systemen och hur detta kommer att se ut. Detta kommer antagligen inte heller att vara klart innan valet ska vara gjort.

Visst är det trevligt att själv få bestämma över sina pengar, men ibland kan jag känna att det blir lite mycket som man måste ta ställning till. Det är snart ett heltidsjobb om man ska lyckas samla på sig tillräckligt med information för att kunna fatta välgrundade och bra beslut om allt som påverkar ens liv och ekonomi.

I fallet med alla olika pensionsval som man "måste" göra, så känns det lite som att hur jag än väljer så kommer jag att vara torsk på pensionen i slutänden i alla fall.

Inga kommentarer: