torsdag 24 januari 2008

Beroende av bil?

Min bil är en gammal bil. Den har inte katalysator, men har ändå väldigt bra utsläppsvärden för årsmodellen (som de brukar säga på besiktningen). Den drar hysteriskt mycket bensin (tycker jag) med ett snitt på kanske 1,2-1,4 liter per mil (hyfsat korta sträckor, oftast med kall motor). Servicekostnaderna är låga. En del saker kan vi skruva själva (läs maken) medan andra saker kräver sin verkstad (tack och lov för "verksta'n runt hörnet"). Värdeminskningen är väl minimal. Den har väl tappat så mycket i värde som den kan tappa. Och nu när den dessutom har börjat rosta (på undersidan) så går den väl heller inte att sälja (annat än möjligtvis som reservdelsbil) och en bil där nästa anhalt i princip är skroten, har ju knappast något värde att tappa.

Tankarna på en ny (nyare) bil, dyker naturligtvis upp med jämna mellanrum. Då vi redan har en ny bil, så känns väl tanken på ytterligare en ny bil ganska främmande. Även om vi skulle köpa en hyfsat liten bil (kanske etanol eller diesel), så kostar ju även mindre bilar ett antal tiotusenpengar. Pengar som antingen ska läggas kontant (går ej till 100%) eller lånas.

Ett annat problem är att det är svårt att köpa en bra begagnad bil till rimligt pris, som inte blir dyr i service och underhåll.

Förutom allt ovanstående, så kan man också ställa sig frågan om vi verkligen behöver två bilar. Men varje gång som vi resonerar kring detta så kommer vi fram till att livet blir så ofantligt mycket lättare med två bilar än med en.

Jag kan tänka mig att köpa en likadan som jag har, fast nyare. Det gör dock inte kalkylen så himla mycket gladare. Fast bilar gör sällan ekonomin bättre. De är bara ytterligare ett stort, djupt, svart hål som man häller ner pengar i.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Ska Sverige kunna nå de nya koldioximålen så behöver vi en nyare bilflotta, så man kan ju hoppas på subventioner..

Anonym sa...

Ahhh, jag har också bilköparångest! Bilar är kapitalförstöring!! Jag hade en bra plan, men jag har ingen lust! Jag funderar på att köra min tills den måste till skroten. Det är en risk förstås, eftersom jag är beroende av den.

Och nästa år vill "de" höja bensinskatten.