måndag 28 januari 2008

Klarar du dig med a-kassan?

Det är rubriker som dessa som kan få mig att rysa, men å andra sidan har jag ju redan varit där och då var svaret i alla fall JA. Det var inte roligt, men det gick. Nu vet jag iofs att vi har större utgifter, eftersom vi har billån plus att vissa priser också har höjts, men nog skulle det gå igen. Så länge en av oss får behålla jobbet i alla fall. Under en kort period skulle vi kanske klara dubbel arbetslöshet, men då blir det lite halvkritiskt i alla fall.

Länk till artikeln finner ni här. Om inkomstförsäkringen är nödvändig eller inte kan man ju alltid diskutera, men nu är den obligatorisk och ingår i fackavgiften i mitt fack, så då känns det som en mycket god idé. Man kan köpa till extra dagar också (dubbelt så lång tid om jag inte minns fel) och det har maken, men inte jag. Varför? När den tecknades hade jag inget behov av inkomstförsäkring (tjänade för lite) och sedan dess har vi inte tagit tag i och gjort någon ändring. Man måste dessutom vara med i 18 månader innan den börjar gälla, så jag vet inte jag.

1 kommentar:

Gustav sa...

Nog klarar jag mig på A-kassa, men en gång var jag faktiskt arbetslös utan att vara medlem i någon a-kassa och då var det tur att jag hade ett litet sparkapital. Detta sparkapital urholkades dock i snabb takt och det är mycket beroende på denna upplevelse som jag har bestämt mig för att spara ihop en egen liten förmögenhet.