måndag 28 april 2008

Bilfunderingar

Har börjar kika runt på lite bilar för att veta på ett ungefär vad som kan vara intressant. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken strategi som jag ska välja. Köpa en billig äldre bil eller en nyare och därmed dyrare.

Idag har jag kikat på bilar i 50-60 000-kronorsklassen, samt 80-100 000-kronorsklassen. Det intressantaste just nu verkar vara en bil som kostar runt 100 000:-. Då får jag en årsmodell 2005-2006 som har gått 4-6 000 mil. Om jag kikar i 50-60 000-kronorsklassen så får jag en årsmodell 1994-96 som har gått 15-30 000 mil. Detta rör inte samma märke är väl bäst att tillägga.

Båda bilarna skulle kräva en viss del lånefinansiering, eftersom jag inte vill bränna alla kontanter på att köpa bil. I fallet med den billigare bilen, så blir det högre ränta eftersom köpet troligtvis skulle ske privat och bilen kanske inte skulle kunna utgöra någon säkerhet för lånet. Summan skulle dock inte vara lika stor. Den billiga bilen är också betydligt törstigare än den dyrare, medan servicekostnaderna skulle kunna vara billigare med den billiga bilen.

Den dyrare bilen ger troligen en lägre räntesats, medan lånet självklart blir större. Den drar mindre bensin, men är antagligen dyrare att serva.

Har jag tur så behövs ingen ny(are) bil just nu, men jag vågar inte riktigt hoppas. Dessutom tycker jag att det är svårt att bedöma hur mycket det är värt att kosta på den befintliga bilen för att serva och reparera och få den funktionsduglig i ytterligare ett år.

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Bilar och inte minst bilaffärer är ett gissel. Vår gamla bil, där börjar reparationerna snart mer än restvärdet. Men att byta är inte heller gratis.

Fru Krona sa...

Ja, det är väl ungefär där jag är nu. Jag skulle tippa på att bilen i fungerande skick och med godkänd besiktning är värd kanske 10-15 000, men det kan vara optimistiskt räknat också. Den är rostig nu på undersidan och det känns som om det kommer ligga på gränsen när besiktningen inom kort går av stapeln. Nu vet jag ju inte ännu vad det kostar att laga rost, men det finns även fler saker som behöver åtgärdas om den ska rulla ett år till, så innan året har gått så är vi nog uppe i i alla fall 10 000.

Men med 10 000 i "investeringar", så kanske den klarar sig både ett och två år :-)

Velar fram och tillbaka och chansen finns ju fortfarande att den går igenom...

Anonym sa...

Vi har en nyare bil och en äldre bil. Den nyare kostar med försäkringen och alla servicar. Den gamla kostar för att den behöver lagas. På det hela taget är dock det billigare i längden med den äldre bilen, för den pajjar ju inte SÅ mycket... Hur detta kan hjälpa dig vet jag inte men jag tänkte i alla fall berätta! :)