tisdag 8 april 2008

Har du råd att gå i pension när du vill?

Idag kan vi läsa på några olika ställen att dagens 50-64-åringar har en önskan om att gå i pension före 65, men inte tror att det är ekonomiskt möjligt. I den här krönikan från Nordea, kan vi läsa om bl a detta. Nu tycker jag iofs att det känns som om 65 kommer att vara tidig pension när det är dags för mig, men jag börjar i alla fall bli mer och mer medveten om att det är dags att på olika sätt se till att det finns pengar den dagen det blir aktuellt att gå i pension.

Dessutom kan vi läsa om att det för vissa är viktigare än för andra att skriva testamente. De tre s:en hade jag inte sett tidigare, men det är ju en ganska bra kom-ihåg-regel egentligen. Sambo, särkullbarn och singel. Där minst en av dessa faktorer är en del av ens liv, är det alltså viktigare att tänka på testamente för att det ska bli som man har tänkt sig, än för andra grupper.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De tre s:en, jag är drabbad av det nu när min man gick bort! tänk om jag vetat det jag vet idag!! Så mitt mission ska bli att upplysa världen om hur det kan bli! Skriv testamente!!!

Fru Krona sa...

Ja, det är ledsamt när man måste lära sig den hårda vägen. Jag beklagar och beundrar. Det är i alla fall något som är bra att upplysa världen om. Jag försöker själv upplysa om hur det kan bli när man inte vet. Vet man, så har man i alla fall valt att agera eller inte agera.

/Fru Krona