måndag 31 december 2007

Sammanfattning av 2007

Det börjar bli dags att göra en sammanställning över året som gått, samt en plan för året som kommer. Totalt sett har det väl varit ett gott år 2007. Inga stora ekonomiska katastrofer. Vi har haft jobb båda två, och trots att utgifterna har varit många, så sparar vi ändå mer nu än vad vi har gjort tidigare. Kanske lite för ostrukturerat, men det är kanske det som ska till för 2008.

Vi har stora utgifter framför oss 2008 med renoveringar av huset, men de ser vi ju också som investeringar. Det var dessutom kostnader som vi räknade med från början när vi köpte huset. Beroende på vilken filosofi man lyssnar på, så är huset ingen investering, utan bara ett stort svart hål av kostnader. Och visst kan jag hålla med om det till viss del. Ett hus genererar ju inga direkta intäkter (om man inte hyr ut, vilket vi inte gör). Men det är där vi vill bo länge, så på något sätt är det ju en kär sak att lägga pengar på.

För att fortsätta med någon sorts sammanfattning av 2007, så tycker jag att vi har sparat för lite och amorterat för lite. Genom sparande, har vi dock sluppit låna till vissa renoveringar och det tycker jag är bra. Ju mindre vi lånar till renovering, desto bättre.

CSN-lånet är för min del nu slutbetalt och det kan väl ses som en jättestor lättnad. Inte för att min skuld någonsin har varit jättestor, men det är trots allt mindre än 10 år sedan jag slutade studera och att kunna lägga just den skulden till handlingarna känns bara kanon :-)

Jag sitter också och klurar på hur vi ska kunna strama åt lite på andra utgifter. Vi har haft ett bundet avtal för elen som har gått ut under året och det är ju en kostnad som kommer att öka jämfört med det. Nu gäller det bara att bestämma om det är bättre att teckna ett nytt bundet avtal till ett dyrt pris, eller om vi ska teckna ett rörligt avtal och hoppas på lägre priser. Frågan är bara hur troligt det är att priset sjunker så där våldsamt mycket.

Räntan på bolånet är en annan fråga. Ska vi binda det rörliga lånet eller ska vi ligga kvar. Det måste naturligtvis ställas i relation till när det är dags att lägga om de lån som idag ligger bundet.

Billånet, hur ska vi göra med det? Nu har vi pratat om det i snart ett års tid, att vi ska öka på amorteringen för att bli av med det snabbare. Det kanske är dags att göra slag i saken.

Sedan har vi ju mitt tidningsknarkande. DÄR kan man väl verkligen snacka om en onödig utgift. Sitter och rensar ut årets tidningar just nu och det är MÅNGA. Inte bra. Här finns det nog ett antal tusenlappar att spara på att låta bli att köpa en massa dyra tidningar (framför allt inredningsvarianten).

När årets sammanställning (i siffror) är färdig, så återkommer jag med dessa.

1 kommentar:

Life sa...

Alltid bra att titta tillbaka på året och se var man kan spara. Tidningar kanske du kan låna på biblioteket? (jag vet det är inte detsamma, men lägg undan samma summa som tidningen SKULLE kostat så kanske du blir peppad =)
Lycka till =)