söndag 16 december 2007

Att leva på luft

Det verkar onekligen som om vissa klarar av att leva på luft och ändå se ut som om de har allt, medan andra gör av med ofantliga mängder pengar och har ändå ingenting. Var finns hemligheten?

Självklart är det skillnad på höga inkomster och låga utgifter, då låga utgifter på något sätt verkar vara nyckeln (i alla fall en av dem) till rikedom. Har man låga utgifter, så har man ju inte samma behov av att ha höga inkomster hela tiden. Men om man dessutom har höga inkomster, så är det ju inte så svårt att lägga pengarna på hög.

Jag själv lever med hyfsat höga inkomster i kombination med hyfsat höga utgifter och borde därför ha en relativt stor möjlighet att åtminstone komma en bra bit på väg i sparande/amorterande utan att för den sakens skull behöva svälta. Tyvärr så är jag dessutom både hyfsat feg och hyfsat lat, vilket är en ganska usel kombination för att t ex lyckas på börsen.

Jag har dock ett stort intresse för privatekonomi och försöker läsa på och lära mig så mycket som möjligt för att våga ta steget. Just nu försöker jag att läsa mycket ekonomiska nyheter i kombination med olika ekonomiska bloggar. Jag söker inspiration för att kunna hitta min egen strategi.

Snart kanske jag är redo att ta steget och börja investera min surt förvärvade slantar på börsen. Det återstår väl bara att se när det kan vara rätt tillfälle att våga kliva in.

Inga kommentarer: