torsdag 27 december 2007

Risktagande, hängslen och livrem

Plus och minus kan vara svårt ibland. Vi har fått se många tillspetsade historier i Lyxfällan där plus och minus inte går ihop och där man använder sig av krediter för att få det hela att gå ihop sig i slutet (eller för den delen början) av månaden.

En sak som jag ganska länge förundrats över, är hur dåliga folk är på att räkna när det kommer till att köpa hus i fleramiljonersklassen. Det är lätt att säga att man har råd att låna 3 miljoner när räntan är 3% och således "bara" kostar 7 500:- per månad (i ren ränta, utan skattereduktion). Idag kostar samma lån 12 750:- per månad. Ju större lån man tar, desto större marginaler (i kronor räknat) måste man ju ha. Denna skillnad på bara ett par år är över 5 000:- och jag är väl inte helt övertygad om att räntetoppen är nådd, även om vissa har börjat prata om detta. Jag tycker mer att det känns som om räntan har nått någon sorts "normalnivå" just nu, än någon topp. Men å andra sidan så är ju inte jag någon expert på de ekonomiska "storheterna".

Om man då bortser från att boendet har blivit dyrare för de som sitter med stora lån, så har ju även konsumtionskrediterna blivit dyrare. För de som redan tidigare har räddat krediterna med krediter, så blir ju skuldfällan bara större och större. Vad är det egentligen som driver folk att ta dessa enorma risker med sin ekonomi? Vad är det som gör att vi bara måste ha och ha och ha och ha?

Självklart är det bara att se till sig själv. Jag är inte heller någon ängel i det här sammanhanget. Jag har tillräckligt stora bolån. Jag är ganska prylgalen och vill gärna ha, nu. Men att låna och låna och låna för att få det jag vill ha nu, när jag inte har pengar nog för att betala nu, det känns inte riktigt som min grej. Dessutom har jag ju äntligen börjat reflektera lite mer över att ha mål och visioner för framtiden på ett annat sätt än tidigare.

Visst ska man leva i nuet, för nuet är egentligen det enda vi är säkra på att vi har, men det skadar ju inte att vara lite strategisk för framtiden också.

Några har ibland kallat mig för präktig, för jag har nog gärna både hängslen och livrem och tycker inte att man ska ta onödiga risker (särskilt inte med sitt boende). Däremot finns det väl inget som hindrar mig från att försöka få till ett trevligt sparande som man kan ta lite större risker med. Banksparande i all ära, men det är ju inget som man blir direkt rik på ;-)

Inga kommentarer: