onsdag 19 mars 2008

Krångligt pensionssystem?

Svenskarna i allmänhet verkar tycka att pensionssystemet är för krångligt. Om detta, kan man läsa här. Jag tror att jag tillhör den kategorin som håller med. Det är så många val man ska göra gällande pensionen hela tiden. Har man tur så är villkoren kring det val man ska göra, klara, så att man kan ha hela bilden framför sig. Har man otur, så är det lite som att köpa grisen i säcken. Det ska väljas, men egentligen har vi inte så stor aning om vad det är vi väljer.

Ja, jag är brydd. Jag ska göra ett val gällande Tjänstepensionen. Det är flera val som måste göras och jag känner att det är mycket svårt att få någon form av samlad bild över dessa val. Det slutar säkert med att det blir ett icke-val, men det känns inte heller riktigt rätt, för jag tror att standardvalet av förvaltare hade ganska höga avgifter.

Jag har klurat lite kring AMF Pension, men läser med nyfikenhet hos Per Penning att AMF t ex är dyrare än Alecta inom det avtal som han tillhör. Nu _måste_ jag ju göra en riktig jämförelse för att se vad jag ska välja. Buhu :-( Relativt bråttom är det också. Kanske är det något jag ska lägga lite tid på imorgon. Det var ju det där med planeringen också. Planerar man aldrig in såna här viktiga saker, så har de en tendens att aldrig bli gjorda.

Mål för morgondagen: titta igenom Tjänstepensionen och gör en sammanställning av alternativen för att försöka få en helhetsbild och därefter göra ett val som det förhoppningsvis går att vara nöjd med om x antal år när det är dags för pensionen.

Inga kommentarer: