måndag 3 mars 2008

Hela huvudet fullt med pengar

Pengar pengar pengar. Det är pengar till vardagen. Det är pengar till pensionen. Det ska sparas pengar. Det ska investeras pengar. Hela huvudet är fullt med pengar...

Jag har alltid varit intresserad av privatekonomi. Budget. Spartips. Marginaler. Osv. Däremot är det här med investeringar relativt nytt för mig. Visserligen har jag ägt fonder i många år. Jag har också ägt aktier och bränt pengar på börsen. Men ibland blir det liksom bara för mycket.

Det hänger kanske ihop med friheten att välja. Det ska väljas överallt och vad man än väljer så ska konsekvensen tas av sitt eget väljande. Bra eller dåligt? Det är självklart jättebra att vi har en frihet att välja, men som sagt, ibland blir det bara för mycket.

Jag är ju ändå intresserad av ekonomi och tycker att det är roligt att räkna och klura på bra lösningar. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt för att kunna göra bra val, men räcker precis som alla andra inte riktigt till för allt.

Titta bara på elen. Jag ligger fortfarande på rörligt _tillsvidarepris_, dvs den dyraste varianten som finns. Det har jag gjort sedan det tidigare bundna avtalet löpte ut för ungefär 1,5 år sedan. Jag sitter alltså och betalar alldeles väldigt för många pengar till elbolaget av ren lathet.

Jag försökte teckna avtal för några veckor sedan, men då gick det inte att komma fram på telefon. Då tänkte jag att jag i stället skulle byta elbolag och på den vägen är det...

Telefoni, internet och mobiltelefoni är andra områden som man har möjlighet att påverka genom att välja en billigare och/eller en bättre, eller bara en annan leverantör. Nu har jag iofs gjort aktiva val här, även om jag inte har den billigaste lösningen.

Men jag har ändrat mina placeringar i PPM ;-)

Inga kommentarer: