torsdag 20 mars 2008

Hur kan det bli så här?

År 2008 så finns det såååå många människor som inte känner till att sambor inte ärver varandra. Varför är det så? Det märks överallt i alla möjliga sammanhang. Är det månne illusionen att sambolagen ger samma skydd som att gifta sig? Så är det inte. Det är en gigantisk skillnad på att vara gift och att vara sambo. Det är inget fel att vara varken sambo eller gift, men ta reda på vad som gäller så att ni inte drar nitlotten när det är dags för separation eller dödsfall.

En uppmaning till alla. Ta reda på vad som gäller som huvudregel, både som gift och som sambo. Titta särskilt på vad som gäller om det finns särkullbarn. Vill ni något annat än huvudregeln, så skriv testamente.

Vad mannen i artikeln egentligen ville kan vi naturligtvis inte veta, men ville han att sambon skulle ärva honom, så är det tragiskt att de inte visste bättre.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
jag och min kille är sambos med separat ekonomi-det jag hademed mig när jag gick in i förhållandet och som jag köper för egna pengar får jag oxå behålla.
gåvor vi har fått har vi fått hälften var(4tallrikar var exempelvis)på julafton osv.
så jag vet EXAKT vad som är mitt och inte.
med ekonomin gör vi sähär:
minapengar kommer in
jag lägger undan mitt sparande
jag betalar mina räkningar
DET SOM SEDAN ÄR KVAR ANVÄNDS TILL MAT OCH ÖVRIGT.

Fembarnsfarsan sa...

Hej Fru Krona! Ville bara meddela att Fattigpappan är nedlagd efter att någon publicerat mitt riktiga namn utan mitt tillstånd. Beslutet om framtiden för Fattigpappan togs alltså av någon annan. Må han vila i frid.

Jag fortsätter dock att följa din blogg. :)

Fru Krona sa...

Hej Fattigpappan!

Trist tycker jag att man inte kan låta andra få vara anonyma när de vill.

Trevligt att du fortsätter läsa här :-) (och skriva hoppas jag).

/Fru Krona

Anonym sa...

Jag och maken gifte oss av den anledningen. Antingen skriva en massa juridiskt jox eller gifta oss. Tadaa! :) Det enda som är kvar nu är livförsäkringen vi ska ha, båda två, för att täcka upp om en av oss dör och dennas barn ska ha ut sitt arv (inte gemensamma barn alltså).

Anonym sa...

Hejsan!
Visst är det konstigt att man inte vet olika lagar! Jag har ju precis drabbats, trots att jag var gift hade jag aldrig ens hört ordet särkullsbarn!! Alltså, jag ärver inte min man som nyss gått bort. Jag får giftorätt. Som tur är har jag bra kontakt med barnen och någon förmögenhet hade vi inte heller. Men jag vet de som riktigt hamnat i klistret. Där hus stigit flera miljoner i värden och man måste lösa ut barnen för att kunna bo kvar!!!! Man ska inte bara vara kär och galen, man måste tänka också...