torsdag 13 mars 2008

Binda eller inte binda

Eftersom jag är en trygghetssökande person, så dyker frågan upp om jag ska fortsätta att ha bunden ränta på lånet som ska läggas om inom kort.

Man skulle kunna säga att vårt bolån är uppdelat i tre (fyra) delar.
37% av lånet med bunden ränta 3,57%.
37% av lånet med rörlig (3-mån) ränta 5,16%.
25% av lånet har bunden ränta 3,85% och ska nu läggas om. Frågan är bara hur?

Tilläggas kan också att vi har en "kredit" med huset som säkerhet och som vi använder till renovering. Den löper alltid med rörlig ränta. Vid max utnyttjande skulle denna idag utgöra 22% av lånet och de andra delarna 29%/29%/20% vid den skuld vi har idag. Vi amorterar dock på två av lånen ovan, samt vid utnyttjande av krediten så amorterar vi på den också i så hög takt som möjligt.

För att ytterligare komplicera saken, så känns ju ränteläget något "avvaktande". Vad säger ni läsare? Hur resonerar ni och varför?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det är ganska bra fördelning mellan fast och bundet som du har nu.

/
inkomsten.bloggagratis.se

David sa...

I mina ögon beror det rätt mycket på din ekonomi. Ifall större räntehöjningar skulle få din privatekonomi att bli väsentligt mer ansträngd, hade jag satsat på bundet. I övriga fall är det väldigt svårt att sia om räntespreadar osv., men om min ekonomi tillät det hade jag förmodligen haft allt i rörliga lån. Bostadslån är dock inget som är aktuellt för mig än, då jag fortfarande bor hemma.

Mvh David

Christian D. sa...

Om du vill ha trygghet, finns det inget som slår bunden ränta. Du kan nu binda räntan i 10 år till 5,45% (SBAB). Då vet du ju vad du får, och slipper oroa dig över framtida räntehöjningar.

När man jämför rörlig och bunden ränta måste man lägga på en viss riskmarginal på den rörliga eftersom den kan stiga väldigt mycket.

Tänk inte bara rent matematiskt, utan tänk på hur du skulle må rent känslomässigt med rörlig respektive bunden ränta. Trygghet kan vara värt mycket!