torsdag 20 mars 2008

Det ser bra ut just nu

Lönen som kommer blir en bra lön, i princip utan avdrag. Jag hade väl hellre sett att alla avdrag kommit nu, så att man slipper känna sig "skyldig" pengar. Det som känns mindre bra, är att jag inte känner att jag kan göra som jag vill med det som blir över eftersom jag fortfarande tycker att det känns osäkert inför den lön då avdragen för sjuk och VAB faktiskt kommer. Det som är en fördel, är ju att vi kommer att vara återhållssamma även denna månad, vilket ökar chansen för att det blir ganska mycket pengar över när vi väl är i kapp och att vi på så sätt kanske har lyckats spara mer än om avdragen redan hade kommit.

10 000-kronorskontot innehåller just nu dryga 17 000:- och det får väl ses som bra. Detta kommer att fyllas på ytterligare denna månad för att täcka upp för inkomstbortfallet senare. Förhoppningen är att det ska stå 10 000:- kvar där när vi är ikapp plus att vi kanske kan ha betalat av en stor del på vår renoveringskredit som just nu ligger på -17 000. Risken är förstås att den krediten ökar, eftersom renovering pågår kontinuerligt, men vi betalar in så mycket som möjligt på den för att ha så lite som möjligt. Detta är ju en del av vårt bolån och det är ju trevligt att känna att man kan amortera av kontinuerligt. Dels skapar det ju ett större utrymme för framtiden och dels så belastas vi ju självklart med ränta på krediten och även om den är relativt bra, så är den högre än ett vanligt sparkonto och därför känns en amortering väldigt lämplig.

I övrigt så är det just nu tjänstepensionen som upptar en stor del av mina tankar, som jag skrivit om tidigare. Målet för dagen är ju att försöka göra en sammanställning av alternativen. Det lär väl ta sin lilla tid, men det känns som om det är viktigt att i alla fall ha försökt jämföra alternativen.

Självklart återkommer jag med resultatet, om jag nu lyckas komma fram till något vettigt ;-)

Inga kommentarer: