tisdag 27 januari 2009

Försäkringskassan, en myndighet i kris

Igår och idag, kan vi läsa om Försäkringskassan och om exempel på människor som har hamnat i kläm när Försäkringskassan har köpt ett nytt system för en billig penning och omorganiserat för en (kanske) något billigare penning. För mig låter många av de här sakerna helt horribla. Jag tycker att det är fruktansvärt att man får vänta på sina pengar. För vad det gäller de vanliga människorna, som inte fuskar med varken VAB, sjukpenning eller vad det nu kan vara, så ska de få sina pengar. Och de ska få sina pengar snabbt. Man ska inte behöva vänta ett halvår på pengarna. Inte ens tre månader ska man få vänta. Vid närmare eftertanke så borde en månads väntetid vara det rimligaste för de allra allra flesta.

Idag är det tisdag. Jag lämnade in begäran om ersättning från Försäkringskassan i söndags. Jag kan nu se på mitt bankkonto att den första utbetalningen ankommer imorgon. Oavsett om det är VAB-pengar eller Fp-pengar som kommer imorgon, så känns det som en fullt rimlig handläggningstid :-) Eller vad tycker ni?

1 kommentar:

minna sa...

jaa några dagar är en rimlig tid=)