söndag 25 januari 2009

6 000:-

Det var vad vi fick betala extra den här månaden för förra årets el. Klantigt kanske att inte läsa av som vi brukar, men vi har legat stabilt på samma kWh de två senaste åren. Tyvärr inte förra året. Det finns självklara förklaringar till det och det visste vi om. Men det är lätt att vara efterklok. Tyvärr sammanfaller ju denna räkning också med en kraftig inkomstsänkning (trots lägre skatt). Nu är dock de blanketter som gick att fylla i på FK:s sajt, ifyllda och jag kan vänta mig påfyllning på kontot om bara några dagar, eller????? Jag räknar ner och återkommer med rapport om Försäkringskassans utbetalningsstatus så fort det går.

I övrigt var årets första räkningar en ren katastrof och här behövs det krafttag. Det känns inte riktigt klokt att sitta här och nästan vända på kronorna för att få till alla betalningar. Men förhoppningen är att vi ska vara ikapp nu. Elen ska numera debiteras månadsvis efter faktisk förbrukning, vilket borde göra att det inte borde bli några fler liknande "överraskningar" fler gånger.

Jag känner mig helt slut...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår hur du känner. Det enda man kan göra är att dra upp en stenhård budget och få koll på alla utgifter. Jag brukar själv lägga på ett par tusen i min budget för oväntade utgifter. Blir som en liten sparbonus om det inte tillkommer något en månad vilket blir som en belöning och ytterligare motivation att nypa dom där extra kronorna till sparkontot. Lycka till!

/ A

Per Penning sa...

Sådana överraskningar har en tendens att komma vid helt 'fel' tillfälle. :(

Håller tummarna för att ni lyckas stabilisera det hela.