lördag 3 januari 2009

Sammanställning 2008

Att skriva en liten årskrönika känns lite spännande. Särskilt när man som jag inte varit så värst duktig på att göra månatliga sammanställningar och det gör ju naturligtvis årssammanställningen något mer tidskrävande. Ja, men hur svårt kan det vara egentligen?

I början av året kändes det lite spännande med allt detta ekonomibloggande. Jag planerade att läsa på och senare även investera i lite aktier. Hur det gick går det att läsa nedan. Med facit i hand känns det inte så väldigt betungande att redovisa hur det har gått för mina aktier ;-)

Aktieaffärerna är ju enkla att summera. 0:- investerade. 0:- vunna/förlorade.

Fondaffärerna är det lite sämre med. Investeringarna har inte varit särskilt stora, 100:- per månad, vilket ger 1 200:- på helåret. Vinsten/Förlusten uppgår till en just nu okänd summa. Det är ju en ganska stor förlust, men jag får skämmas igen och erkänna att ordningen inte är så god som jag vill ha det. Papperna från förra årsskiftet är just nu osynliga och banken visar inte siffrorna heller (uselt).

PPM är en supersorglig historia. Vid årets början fanns det 78 317:- i PPM för min del. Nu vid årets slut uppgår värdet till 43 098:-. Då har även nya insättningar på ca 8 600:- gjorts.

Pensionssparandet har uppgått till 2x300:- per månad (7 200:- på helåret). Då värdet uppgår till mindre än insättningarna, så kan man anta att även här är värdeminskningen ganska rejäl.

Amorteringarna på huslånet har uppgått till 13 512:-.

Billånet har minskat med 25 261:-.

Ränteintäkter för 2008 uppgår till 1551:-. Här borde det tillkomma några kronor, då jag har ett ytterligare sparande som jag inte har tillgång till via internet. Detta sparande uppgår till 500:- per månad, vilket ger 6 000:- på helåret.

Summa sparande och amorteringar uppgår till 64 596:-, vilket ger ett månadssnitt på 5 383:-. Av de pengarna är drygt 11 000 helt oplanerat.

Förutom det vi har amorterat, så har vi även lånat pengar. Dryga 200 000 har lånen, trots amorteringar, ökat med.

När jag sitter här och försöker göra någon sorts summering av 2008, så känns det verkligen som om vi skulle kunna få riktigt bra koll och bra fart på sparandet om vi bara tog oss tiden att göra en vettig sammanställning. Jag ska verkligen försöka göra en sammanställning för varje månad 2009. Det skulle nog vara riktigt riktigt nyttigt att följa hur det går för "Krona AB" månad för månad under 2009.

Jag vill också tillägga att detta inte riktigt är hela sanningen. Jag ska försöka göra en bättre sammanställning på sparkontona senare, då jag har hittat alla papper och kan jämföra ingående saldo med utgående för 2008. Jag har en känsla av att vi har länsat några sparkonton också som inte finns med i uträkningen ovan *rodnar*.

Inga kommentarer: