måndag 16 mars 2009

Postgiro vs Bankgiro

Läste en liten artikel idag här om det här med trenden att fler och fler företag använder sig av bankgiro i stället för postgiro. Min lilla undran gäller då, ur konsumentperspektivet, för vem är det snabbare och billigare med bankgiro?

Postgiro bokförs på mottagarens konto samma dag, i sämsta fall imorgon. Bankgiro bokförs i bästa fall på mottagarens konto imorgon. Detta är dock i bästa fall. Oftast tar det 2-3 bankdagar innan pengarna är framme. På vilket sätt gynnar detta mig som konsument?

Ur företagens synvinkel är det säkert billigare med bankgiro än postgiro, plus att Postgirot numera ägs av en bank (som kanske inte är den bank man själv anlitar).

Nu kan man naturligtvis göra gällande att jag som konsument borde vara så förutseende att jag betalar mina räkningar i så god tid att bankgirots 2-3 dagar inte utgör något problem. Men det är en helt annan fråga =)

3 kommentarer:

Simplicity sa...

Den här frågan är mer av en bankkonkurrensfråga...

Postgirot ägs sen ett antal år tillbaks av Nordea. Bankgirot ägs av ett antal banker tillsammans.
I ett i förväg paketerat företagskoncept som bankerna säljer till företagare läggs ofta in nån form av giro. I Nordea är det då naturligtvis Postgiro och i de andra bankerna är det då, av konkurrensmässiga skäl, Bankgiro. Vet att t ex Swedbank alldeles efter uppköpet gick ut och talade om för sina kunder att Postgirot skulle avvecklas. Av bankernas marknadsandelar kan man ju sen förstå att nyförsäljningen av Postgiro-Bankgiro inte är jämnt fördelad.

Läs mer här:
http://www.realtid.se/ArticlePages/200601/23/20060123143942_Realtid338/20060123143942_Realtid338.dbp.asp

Fru Krona sa...

Tack för din kommentar. Det var en intressant artikel. Jag har full förståelse för konkurrensfrågan, men det skulle vara intressant att höra hur bankgirot motiverar de extra dagarna det tar att betala en räkning via dem.

Sefo sa...

Själv så stör jag mig på en sak som kund hos Nordea och det är att man inte kan fylla i den dagen man vill ha räkningen dragen. Utan man måste tänka sig för varje gång och skriva dagen efter lönen kommer in på kontot. För när det är bankgiro så dras pengarna en dag i förväg!
Jag har ifrågasatt det hos Nordea men inte fått svar.