fredag 20 februari 2009

Nu har Försäkringskassan skitit i det blå skåpet

Jag har läst mycket skit om Försäkringskassan och beklagat mig en del över deras handläggningstider, men ändå varit hyfsat förskonad själv. Det har gått fort att få VAB-ersättningen när allt varit på plats (anmälan, begäran, intyg). Även den föräldrapenning som jag har tagit ut har funnits på plats på kontot inom fullt rimlig tid.

I förrgår kom det ett brev från FK, där de påtalade att vi inte skickat in det erforderliga intyget från dagis. Ok? Jag vet att intyget är inskickat och jag har en kopia i min fk-pärm. Jag tänker inte heller satsa på att Posten slarvat bort intyget, utan jag tror att det är FK själva som är skyldiga. Dagis behöver bara spara uppgifter om frånvaro i en månad (enligt FK:s egna sida), men är ändå snälla och fixar det nya intyget. Vi får se hur lång tid det tar innan de slarvar bort nästa intyg. (Här borde följa en harang av diverse svordomar, men ok, det får vara för den här gången).

Idag ligger det ett nytt brev från FK. Jag hinner tänka, vad f-n, innan jag hinner slita upp kuveret för att konstatera att min begäran om föräldrapenning har blivit AVSLAGEN. Nej, nu blir jag f-n förbannad på riktigt. Papperet där maken skriver över dagar till mig har nämligen inte skickats in till FK, påstår de. Men ser ni, det har det visst det. I god tid innan det där datumet som stod som sista dag.

Så nu måste jag överklaga, för att få de pengar som jag har rätt att få, pga att försäkringskassan inte kan hålla reda på sina j-vla papper.

Ska man behöva skicka papper med rek till Försäkringskassan?

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag åker alltid TILL fk och lämnar pappret och ber de stämpla det när jag tittar på!

Fru Krona sa...

Det är lite långt att åka till Östersund bara :-)

Tipset är dock inte dåligt, för om alla åkte till sitt lokala fk-kontor med sina papper, så kanske de fattar hur värdelösa de är på att hålla reda på papper.

/Fru Krona

Per Penning sa...

Japp - känner igen det. Två intyg har försvunnit för mig - FK har inte sett till dom! Men vaf*n!! Jag tror att det är några slappa kadaver som jobbar på inläsningscentralen som sällsynt inkompetenta!

Fru Krona sa...

Ja, och vi verkar inte vara de enda som drabbats heller. Man kanske skulle åka upp till den där inläsningscentralen och se efter hur det går till där uppe ;-)

/Fru Krona

Anonym sa...

Haha, jag minns första gången jag hörde det uttrycket. Jag blev förskräckt. Det är målande, fast på ett vulgärt sätt. Inte kunde jag veta att det var ett allmänt vedertaget uttryck!

Gustav sa...

Som barnlös skattebetalare gläds jag åt att Försäkringskassan inte betalar ut pengar hur som helst. Jag förstår dock att det kan vara frustrerande för er som drabbas. Men det skulle ni ha tänkt på innan ni skaffade barn! ;)

(Förlåt, kunde inte hålla mig...)

Fru Krona sa...

Från konsumera till konsumindre: ja, det är kanske inte så vackert, men otroligt beskrivande för det jag ville få ur mig ;-)

Gustav: Javisst skulle vi tänkt på det innan vi skaffade barn, men jag har tyvärr ingen kristallkula till framtiden och även om jag hade det skulle jag inte vilja vara utan barnen :-)

Skattepengarna ska gå till rätt saker och jag tycker kanske att det vore bättre spenderade pengar att ta fast de som fuskar än att lägga på både dagis, skola och FK en massa extra arbetsuppgifter som också kostar skattepengar ;-)