tisdag 10 februari 2009

Att inte ha pengar

Det här med att ha en brist på likvida medel, visar sig ha en del fördelar. Jag vill först förtydliga vad jag i detta fall menar med likvida medel. Det är att det inte finns några pengar (eller väldigt lite) i plånboken eller på Visa-kortet (=lönekontot utan kredit). Om man inga pengar har där, så kan man inte göra av med några pengar. Det kan således vara en god idé att ha lite pengar i det likvida flödet, för att verkligen behöva tänka efter om det är värt besväret att ta ut pengar från sparkontot för att handla det där som man just insåg att man "behövde".

Nu har det ju de facto trillat in pengar i mitt likvida flöde, så det ekar inte så tomt längre. Men på något sätt så sitter det där i huvudet, att jag inga pengar har denna månad. Antalet Visa-transaktioner är således väldigt lågt hittills denna månad och det _känns_ väldigt bra. Egentligen ska man ju sätta undan till sig själv _först_, men det var verkligen inte möjligt denna månad. Däremot ser jag fram emot att kunna sätta undan en del pengar i slutet på månaden i stället.

Fördelningen av de pengarna får jag återkomma till, men en del kommer att åka in som amortering (då det vi får in borde överstiga det vi nallat från sparkontot) och en del kommer att åka in på sparkontot för att fylla på det vi har nallat av de senaste två månaderna. Visserligen planerat, men det är ändå tråkigt att behöva nalla från sparkontot.

Inga kommentarer: