onsdag 18 februari 2009

ICAs egna varor

Efter att ha stått i kassan på ICA tidigare idag och betalat 1 300:- för... ingenting, så började jag fundera lite över det här med pengarna och maten. Hur kräsen "får" man egentligen vara när man handlar mat? Jag tycker att mat ska vara god. Det är liksom det första kriteriet. Är maten inte god, så hör den inte hemma i min matkorg. Billig eller dyr spelar ingen roll om maten inte smakar bra.

Förra gången jag var på ICA, så köpte jag t ex cashewnötter av ett no-name-märke som var billigt. Det var säkert halva priset per kg jämfört med t ex ICAs egna cashewnötter (och då är ju ändå inte ICAs egna märke något särskilt fint märke). ICAs cashewnötter är goda. De smakar bra och de har en jämn (och hög) kvalitet. De är tillräckligt goda för mig. Jag hittar gärna ett annat (och billigare) märke, men det måste vara gott. No-name-märket smakade uselt och hade väldigt ojämn kvalitet. En gång och aldrig mer...

En annan vara som jag köper ICA av (oftast), är tunna skivor rökt skinka. Den kostar 3:- mindre per paket (samma vikt) än vad Pärsons gör. Pärsons är dessutom "köttfärsskinka" som faller isär när man försöker ta den ur paketet, vilket gör den både dyrare och sämre. Smaken är det dock inget fel på. Dessutom innehåller inte Pärsons skinka natriumglutamat (E621), vilket är en anledning att välja "köttfärsen" i stället för den billigare ICA. Själv blandar jag och ger beroende på humör. Ibland står jag ut med "köttfärs" och ibland står jag ut med glutamat.

Heinz ketchup är den enda som kommer fram på mitt bord. Ingen annan har lyckats matcha dem smakmässigt, även om den är hutlöst mycket dyrare än annan ketchup.

Jag äter hellre nötkött än fläskkött. Jag väljer kotlett före karré. Gott före mindre gott. Det är viktigt. Däremot, när man handlar mat för 1 300:- utan att man känner att man har köpt något, ja, då är det kanske bättre att försöka se över sina vanor.

Jag tycker att det är ok att välja som jag gör, när man kan. Men jag känner också att jag skulle vilja ha bättre koll på exakt hur mycket dessa val faktiskt kostar mig per månad.

4 kommentarer:

ordningsfrun sa...

Hos oss har vi gjort ett medvetet val att handla produkter som vi verkligen vill. Nötkött framför fläskkött, ekologiskt framför icke-ekologiskt, riktiga råvaror framför halvfabrikat osv.

Vi försöker spara in genom att köpa mer av det som är billigt just när vi handlar. Affärens utbud får alltså styra veckans matsedel. Vi jobbar också hårt för att undvika att slänga mat. Tidigare har vi slängt pinsamt mycket...

Fru Krona sa...

Det känns ju som ett bra förhållningssätt. Det där med slänga kan vi definitivt bli bättre på. Vi slänger nog fortfarande pinsamt mycket...

/fru Krona

ordningsfrun sa...

Vi slänger också, men vi har blivit lite bättre. Det var den här artikeln som fick oss att verkligen börja jobba medvetet med att inte slänga mat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1616933.svd
27% av allt vi köper? Det är ju helt galet...

Anonym sa...

Får ni mat över? Vi ger våra middagsrester till en äldre granne som gläder sig över lite extra mattillskott. Så slipper den stå i vårat kylskåp för att sedan bli slängt...Skall vi åka bort en längre stund, delar vi ut mjölk, bröd och grönsaker (om vi har något kvar alltså...) till grannarna. Fast i ärlighetens namn skall jag väl säga, att det händer att vi också slänger mat. Men jag gillar det inte!