söndag 14 december 2008

Jag har bloggtorka...

Inte för att det kommer som någon nyhet för er som läser här, men ibland kan det vara bra att tala om även det som är självklart :-)

Igår läste jag om kortläsare som blivit manipulerade på Toy's R Us i Malmö och då undrar jag varför inte alla kortläsare är utbytta mot chipläsare i stället för magnetläsare. Man pratar mycket om att det skulle vara en kostnadsfråga, men jag köper inte riktigt det. Min första tanke är då att konsumentens makt är stor och att vi alla borde börja köa på bankkontoren för att ta ut kontanter i stället för att använda bankomater och kortbetalning. Då kanske bankerna börjar fatta att deras bakåtsträvande säkerhetstänk är helt bakvänt. Det går även att utöva påtryckning på butikerna genom att bara använda kontanter och tala om att du gärna skulle använda kort om de bara hade en läsare för chip.

Idag läser jag att SEB har slutat med kontanter på sina bankkontor. Snart finns det alltså inget alternativ om man vill ha ut sina pengar från bankkontot utan att dra sitt kort i en (magnet)kortläsare.

Min uppmaning till alla banker och butiker är att avveckla magnetläsarna till förmån för chipläsarna för att öka säkerheten för kortbetalningar.

Min uppmaning till alla konsumenter är att kräva kortläsare för chip för att du ska betala med kort.

Lycka till i julhandeln :-)

Inga kommentarer: