söndag 5 oktober 2008

6 000 kronor per månad

Det är den summa vi skulle behöva amortera för att vara skuldfria före pensionen. Tanken kommer naturligtvis av att jag läste detta inlägg hos Per Penning. Nu ligger ju inte amorteringen upplagd på det sättet för ett vanligt bolån (inte för oss i alla fall). Nu amorterar vi ju lite och den kommer ju att öka med åren. Sett ur perspektivet ovan (6 000:- per månad), så känns det ju lite mastigt att ha dragit på sig ett så stort huslån. Fast å andra sidan känner jag mig inte direkt orolig heller, eftersom att jag inte har någon egentlig plan på att vara skuldfri före pensionen. Det vore ju roligt, trevligt och bra, men inte det slutliga målet.

Fast vem vet, det kan ju ändras med tiden. Det finns en hel del trevliga och mindre trevliga tankar och funderingar som har dykt upp i samband med mitt eget, men kanske framför allt med andras, ekonomibloggande. Nya tankar och nya perspektiv är väl aldrig fel och kanske kan man lära sig något på vägen.

Jag brukar tänka att man ska fatta beslut om sin ekonomi baserat på så mycket fakta som man kan. Sedan fattar man ett medvetet beslut. Det kan vara ett dumt beslut, eller fel beslut, men känner man till fakta och risker, så har man ändå valt att fatta beslutet. Omvärldsfaktorer som man inte helt kan påverka kan naturligtvis spela in, men det är också en del av spelet. Tyvärr kan fel beslut ibland få väldigt stora konsekvenser, men så är det ju med det mesta i livet.

Inga kommentarer: