måndag 8 september 2008

Jag vill bli rik...NU!

Här sitter jag och önskar att jag hade en rejäl sudd med "starta eget"-pengar eller "säg upp dig från jobbet utan att behöva bry dig om ekonomin"-pengar eller..... ja, ni förstår säkert. Jag känner mer och mer att jag befinner mig på helt fel plats på jobbet. Samtidigt känner jag att jag privatekonomiskt sitter i den berömda rävsaxen. Jag är beroende av inkomsten jag har nu (ok, inte riktigt, men nästan) för att kunna bo kvar där jag bor och fortsätta leva ungefär det liv jag vill. Det stora problemet är bara att "jobbproblemet" börjar ta överhanden.

Ja, men byt jobb då!!! Jo, det är ett väldigt bra tips, men det känns inte riktigt så enkelt. Förutom att byta den rent fysiska arbetsplatsen, så skulle jag vilja byta inriktning på det jag håller på med. Behöver jag säga att min erfarenhet av det jag vill byta till, inte är så där fruktansvärt lång. Det gör att jag nästan är tillbaka på nybörjarlistan hos arbetsgivarna. Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag har inget solklart mål med min "karriär". Jag vill ha ett jobb som jag trivs med och som är roligt och där jag kommer till min rätt. Jag känner mig väldigt felplacerad just nu. Jag kan göra det jag gör, men det är inte det som jag gör bäst.

Det är väl bara att börja leta och se vad som finns där ute. Tyvärr (ibland) är jag en trygghetssökare och att byta jobb i början av en lågkonjunktur är inte alltid en god idé.

Pengar pengar pengar. Tänk om jag hade varit lite mer ekonomiskt "klok" när jag var yngre...

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag som är plus 40 börjar också fundera i banorna om jag vågar byta jobb. :(

Anonym sa...

Kunde vara mina egna tankar! Hoppas att du kommer skriva mer om detta, hur dina tankar går osv.