torsdag 21 maj 2009

Hus till salu

Jag tycker att det är ganska intressant att hålla lite koll på omgivningarna när det gäller husförsäljningar. Nu är det ju ganska svårt att hitta likvärdiga objekt här i området, men det går ändå att hålla hyfsad koll på det allmänna prisläget. Just nu är det tre stycken intressanta hus till salu i närområdet och det ska bli väldigt intressant att se på vilken nivå priserna hamnar. Inte för att det egentligen spelar någon roll vad gäller mitt eget hus, eftersom jag planerar att bo här länge länge till, men det är ändå intressant att se om vår senaste värdering (några år gammal) ändå kan stämma någorlunda överens med ett eventuellt marknadsvärde. Även om vår betalningsförmåga spelar större roll än själva belåningsgraden, så är det ändå ett intressant värde att ha ett litet hum om.

Fortsättning följer när budgivningarna är klara.

3 kommentarer:

hemtrevligt sa...

tänkte kommentera buffert här..
en bra buffert innehåller 6månaders UTGIFTER dvs räkningar,mat,bensin med mera....
ett boktips: Dave Ramseys bok "the total money makeover"

Anonym sa...

Det är intressant men spelar ingen roll?

Fru Krona sa...

hemtrevligt: en mycket bra målsättning förstås. Jag ska kika på boken, tack för tipset.

/Fru Krona

Anonym: Tycker du att det spelar stor roll vad grannen säljer sitt hus för? Det blir ju bara ett riktvärde, men den dagen jag ska sälja så är det ju ändå det dagsfärska värdet som gäller. Däremot kan det vara en intressant indikation på hur prisutvecklingen har sett ut de senaste åren.