lördag 9 augusti 2008

Presenter till någon som har "allt"

Jag har idag varit och handlat födelsedagspresenter till en tjej som snart ska fira sin födelsedag. Jag inhandlade en kofta, ett par jeans, en tröja, ett träningsset (tröja + byxa) och en liten bok. På prislappen stod det ungefär 800:-. Är jag en väldigt dålig mamma nu? Jag har köpt tråkiga och för billiga presenter! Vem säger det? Jo, jag. Jag kom på mig själv, när jag sprang runt och letade efter "den perfekta presenten", med att tänka att det var tråkiga presenter och att de inte kostade vrålmycket pengar. Vad är det för värderingar egentligen? Ibland undrar jag vad allt detta kommer ifrån. Varför har jag svårt att hitta bra, roliga och lämpliga presenter till min egen dotter? Jo, för hon har redan "allt".

Vissa av mina egna födelsedagar minns jag särskilt tydligt. Jag minns dockan jag fick när jag fyllde 7. Den hade jag önskat mig länge och mycket mycket innerligt. Jag minns inte till vilken födelsedag det var som jag fick min stereo, en efterlängtad skiva, nya gardiner osv, men jag minns att jag önskade och längtade.

Mina barn behöver inte önska och längta, de får "allt" ändå. Usch och fy och blä vilket rysligt liv. Det här är inte vad jag vill ge mina barn. Skärpning nu Fru Krona ;-)

PS. Behöver jag säga att hon har önskat sig kläder??? DS.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Fin blogg. Du kanske är intresserad av en sida som denna?: www.ordnadekonomi.se - en kassabok på nätet. Kanske något för din blogg att länka till på sidan?

Anonym sa...

En liten skyddsängel kanske :) www.wishdesign.se